Tällä sivulla ilmoitetaan tulevista kursseista ja ulkopuolisten kouluttajien koulutuksista.

Tiedustelut ryhmäpaikoista toko-vastaavalta

kks.tokovastaava @ gmail.com

TOKOon vai koirakouluun?

Seuran tokoryhmissä harjoitellaan kilpatokoa, mikä tarkoittaa sitä, että harjoittelussa tähdätään alusta asti koesääntöjen mukaisesti arvioitaviin ihannesuorituksiin. Kokeissa liikkeitä arvostellaan hyvinkin pikkutarkasti, joten tokon harjoittelu on monilta osin pikkutarkkaa ja vaatii suuria määriä toistoja sekä omistajalta intoa harjoitella myös ryhmäharjoitusten välillä kotona. Itse teknisten liikesuoritusten kouluttamisen lisäksi paneudutaan syvällisempiin asioihin, kuten koiran optimaaliseen palkitsemiseen sekä mielentilojen säätelyyn, omistajan kisajännitykseen jne. Koska tokoryhmät harjoittelevat sisällä hallissa, liittyy lajin harrastamiseen erilliset harjoittelumaksut ja talkoovelvoitteet.

Mikäli tähtäimessä eivät ole nimenomaan tokokentät ja jos pikkutarkka harjoittelu ja sadat toistot eivät kuulosta omalta, on seuran tarjoama koirakoulu oivallinen vaihtoehto harrastaa perustottelevaisuutta, kehittää koiran sosiaalisuutta ja siedättää sitä muihin koiriin ja ihmisiin. Koirakoulussa tehdään perustottelevaisuutta vähemmän pikkutarkoin kriteerein. Koirakoulussa käymiseen riittää seuran jäsenmaksun maksaminen eikä siihen liity talkoovelvoitteita. Koirakoulusta on myös moni koirakko siirtynyt ”vakavan” tokoilun pariin, kisaten sittemmin aina ylimpiä luokkia myöden. Niille, jotka vielä jonottavat tokoryhmiin tai eivät ole varmoja tavoitteistaan, suosittelemme ehdottomasti tutustumista KKS:n koirakoulutoimintaan!

Linkkejä:

SKL – tietoa lajista: http://www.kennelliitto.fi/koiraharrastukset/kokeet-ja-kilpailut/tottelevaisuuskoe

KKS:n talkoovelvoitteet ja kausimaksut